Blogopmaak

Een afscheid dat 'past'

Freddy Onderstal • apr. 24, 2024

Een afscheid dat 'past'...

Logo Freddy Onderstal Uitvaartzorg Ede

Een 'passend' afscheid. Het is een term die ik veelvuldig gebruik op mijn website of in berichten die ik verspreid via sociale media, zoals Facebook. Een passend afscheid is waar ik voor sta.
De term 'passend' kun je op meerdere manieren opvatten en dat is nu ook juist mijn bedoeling.


In de eerste plaats is het meest passende afscheid natuurlijk een afscheid waarin je dierbare centraal staat. Waarin naar voren komt wie hij of zij is geweest. Waarbij de belangstellenden na afloop kunnen zeggen dat ze jouw dierbare in het afscheid helemaal kunnen herkennen. Of dat, voor de aanwezigen die je dierbare iets minder goed hebben gekend, ze nu een goed beeld hebben over hem of haar.


Een passend afscheid is een afscheid waarin je ook jezelf kunt herkennen. Niet alleen je dierbare had wensen over zijn of haar uitvaart, maar ook jijzelf als nabestaande wil afscheid kunnen nemen op je eigen manier. Als dat allemaal samenkomt, kun je achteraf zeggen dat je op de meest 'prettige' manier afscheid hebt kunnen nemen.


-


Maar, de term 'passend' heeft nog een betekenis. Het komt geregeld voor dat er niet voldoende financiële middelen beschikbaar zijn om het afscheid vorm te geven zoals iemand dit graag zou willen. Of dat er geen voorzieningen zijn, zoals een uitvaartverzekering, die in de kosten kan bijdragen.

Op dat moment zal je dan toch ietwat andere keuzes moeten maken. Op zoek moeten naar andere manieren om toch het afscheid naar wens te kunnen vormgeven.


Ook daar sta ik voor. Dus niet alleen om het afscheid geheel naar wens vorm te geven, maar ook om hierin met je mee te denken, je te inspireren, op het moment dat je keuzes moet maken vanwege beperkte financiële middelen.

Dat er misschien beperkte middelen zijn, hoeft niet te betekenen dat het afscheid ook beperkt moet verlopen. Integendeel zelfs.

Er zijn ook dan prachtige manieren om het afscheid van je dierbare vorm te geven, zodat het uiteindelijk toch naar wens van je dierbare of jezelf kan zijn. Laat mij je hierin ondersteunen en inspireren.


Zo maken we met elkaar het afscheid van je dierbare echt helemaal passend.


Ga eens met mij in gesprek. Ik zal je graag vertellen en adviseren wat ik voor je kan betekenen.

Een afspraak is uiteraard vrijblijvend en kosteloos. Nou ja, kosteloos; een kopje koffie dan.


Spreek ik je binnenkort?

Dit artikel delen op...

door Freddy Onderstal 16 apr., 2024
Wat gebeurt er met je nalatenschap als je geen testament hebt?
door Freddy Onderstal 06 mrt., 2024
Uitvaart Podcast
door Freddy Onderstal 04 mrt., 2024
Ga eens in gesprek met meerdere uitvaartverzorgers
door Freddy Onderstal 01 mrt., 2024
Uitvaart door de gemeente verzorgd?
door info 14 jan., 2024
Lid worden van Freddy Onderstal Uitvaartzorg
door info 12 jan., 2024
Uitvaartverzekering; de verschillen
door info 13 feb., 2023
Nieuw! De digitale/virtuele rouwkaart. Bewegend beeld, mooie teksten, foto's. Persoonlijk en duurzaam.
door info 08 dec., 2022
Iedereen heeft digitale bezittingen. Mensen bellen, betalen, mailen en leven via hun digitale apparaten. Maar wat als iemand plotseling overlijdt? Hoe kom je als nabestaande dan bij belangrijke bestanden met emotionele- of zelfs financiële waarde als je geen wachtwoord of code hebt?
Uitvaart Uitvaartzorg Crematie Begrafenis
door Freddy Onderstal 05 sep., 2022
Wil je je uitvaartwensen bespreken of heb je een algemene vraag over uitvaartzorg? Kom dan naar de inloopavond van Onderstal Uitvaartzorg. Elke 3e maandag van de maand ben je 's avonds welkom in Ede.
door Freddy Onderstal 11 mei, 2022
Een veelgehoorde vraag. Hoe zit het nu als je een uitvaartverzekering hebt? Ben je dan verplicht de verzekeraar te bellen? Het korte antwoord hierop is: 'Nee'. Het wat langere antwoord hierop is ook 'nee', maar hierbij wat extra uitleg; Een verzekeraar verzorgt soms ook zelf uitvaarten, denk aan grote namen als Yarden, Monuta of Dela. Bij één van deze maatschappijen hebben veel mensen een verzekering. Dit betekent niet dat je hen ook moet bellen bij een overlijden. De keuze voor uitvaartverzorger is geheel vrij en de verzekeraar zal het polisbedrag uitkeren, ook indien er dus een andere uitvaartverzorger is ingeschakeld, zoals ik. Je mag na overlijden gewoon de uitvaartverzorger van je keuze bellen, het is ook niet nodig je verzekeraar in te lichten over het overlijden. Dat zal ik uiteindelijk voor je in orde maken, bij het laten uitkeren van de polis. Bel je toch zelf ook, laat je hierbij dan niet afschrikken met 'waarschuwingen' als dat een bepaalde 'ledenkorting' komt te vervallen. Dit is vaak een laag bedrag en ook geen echte korting. In vergelijk zijn de totale uitvaartkosten bij mij bijvoorbeeld ruim 10% lager dan bij een grote maatschappij. Je polis is dus bij mij meestal meer waard. Bij een verzekeraar die alleen polissen aanbiedt, zoals Ardanta, kun je uiteraard ook zelf een uitvaartverzorger kiezen en inschakelen. Kies je voor mij, dan verzorg ik ook hier het contact met de verzekeraar en laat ik de polis(sen) uitkeren. Alle administratieve handelingen neem ik bij je uit handen dan. Een uitzondering hierop is wel de zogenaamde 'Naturapolis'. Dit zijn vaak oude verzekeringen welke een vast pakket aan diensten zal vergoeden. Kies je in dit geval voor een andere ondernemer, dan betekent het meestal dat er aan het eind toch een bedrag moet worden bijbetaald. In dit geval mag je natuurlijk een ondernemer naar keuze inschakelen, maar laat je dan goed informeren over het verschil in kosten. Naturapolissen komen tegenwoordig niet veel meer voor. Vaak zijn de huidige polissen een zogenoemde 'Kapitaalverzekering' of 'Sommenpolis'. Dan zal er een vast bedrag worden uitgekeerd waarmee de uitvaart kan worden betaald, die geheel naar je eigen wens is vormgegeven. Tip: Verwacht je binnenkort een overlijden, neem dan eens contact op met een aantal uitvaartverzorgers. Geef hier je wensen aan en vraag om een vrijblijvende kostenbegroting. Zo kun je al een beetje vergelijken en weet je wat dat betreft al ongeveer waar je aan toe bent. Ook bij mij kun je een kostenbegroting aanvragen uiteraard. Doe dat via deze pagina. Vragen over je huidige verzekering of wat je van mij kunt verwachten? Neem dan gerust contact op.
Meer posts
Share by: